De globale trafiek op het Albertkanaal en de Kempense kanalen is vorig jaar met 7 procent afgenomen, tot een vervoerde tonnage van 37,4 miljoen ton.

Het aantal behandelde containers nam met 2,8 procent toe ten opzichte van 2011, tot bijna 412.000 behandelde standaardcontainers.

Dat blijkt dinsdag uit de trafiekcijfers 2012 van de nv De Scheepvaart, die het netwerk van kanalen in de Kempen en Limburg beheert.

"Het was al eerder duidelijk dat we de sterke resultaten van 2011 niet zouden kunnen evenaren", zegt Erik Portugaels, gedelegeerd bestuurder van de nv De Scheepvaart. Toen werd meer dan 40 miljoen ton goederen vervoerd.

Luiks staal

Volgens de topman is het vooral de afbouw van de staalindustrie in de Luikse regio die een impact heeft op de doorvaartcijfers.

"Door het stilleggen van de hoogovens verliezen we jaarlijks een volume aan kolen en ertsen van ongeveer 3 miljoen ton. Dit was in 2011 ook al voelbaar en werkte in 2012 sterk door in de globale resultaten", aldus Portugaels.

Ook in de Vlaamse zeehavens werd een daling van de trafiek genoteerd, met rechtstreeks gevolg voor de trafiekcijfers van de binnenvaart.

De ladingen en lossingen langs het kanalennet van De Scheepvaart bleven ongeveer op het niveau van een jaar eerder. Op het Albertkanaal stegen de ladingen met bijna 3 procent.

Voor dit jaar gaat Portugaels ervan uit dat de trafiekcijfers op hetzelfde peil zullen blijven. Alle indicatoren wijzen erop dat 2013 op economisch vlak nog een moeilijk jaar zal worden, zo luidt het.

(belga)